Thursday, August 19, 2010

4: Pengharaman Blackberry Di UAE, Kesan Terhadap Malaysia dan Keputusan Malaysia

Blackberry adalah peranti bimbit tanpa wayar yang dibangunkan oleh sebuah syarikat di Kanada iaitu Research In Motion ( RIM ). Blackberry dikenali sebagai aplikasi telefon pintar seperti buku alamat, kalendar dan sebagainya. Kemudian kebolehan telefon model baharu blackberry pada masa kini pula adalah menghantar dan menerima e-mel dimana sahaja ia mendapat rangkaian wayarles pengendali telefon bimbit tertentu. Blackberry memiliki sebahagian 20.8% pasaran jualan telefon pintar dunia, menjadikan pelantar kedua paling popular selepas Symbian Nokia, dan telefon pintar popular di kalangan pengguna perniagaan.


Blackberry kali pertama diperkenalkan pada tahun 1999 sebagai pager dua arah. Pada tahun 2002, lebih dikenali smartphone blackberry dikeluarkan, yang menyokong push e-mel, telefon bimbit, mesej teks, fax internet, browsing web dan perkhidmatan maklumat wayarles lain. Blackberry pertama ini membuat kemajuan dalam pasaran dengan menumpukan pada e-mel. RIM blackberry pada ketika ini menawarkan perkhidmatan e-mel ke peranti bukan blackberry seperti Palm Treo, melalui perisian Blackberry Connect. Alat Blackberry asli memiliki layar monokrom, tapi semua model saat ini mempunyai paparan warna.


Blackberry mempunyai lebih 700,00 pelanggan di Arab Saudi dan 500,000 di UAE, sebuah negara yang kini menjadi hab perniagaan terutama sekali di Dubai. Rim menyakinkan pelanggan perniagaan bahawa rahsia syarikat yang dikawal rapi ketika dihantar melalui e-mel atau messeger tidak berdepan dengan risiko. “Keselamatan Blackberry direka khas untuk membekalkan pelanggan korporat dengan keupayaan menghantar maklumat tanpa wayar selain memberikan keyakinan bahawa tiada sesiapa termasuk RIM sendiri boleh mengakses data mereka” demikian kata syarikat RIM. Akibat daripada itu, kerajaan sesebuah negara tidak dapat mengakses dan mengawal maklumat jika dihantar dengan menggunakan Blackberry ini.


Justeru itu, Emiriah Arab Bersatu (UAE) mengharamkan Blackberry disebabkan oleh telefon pintar tersebut dipercayai berpotensi untuk mengancam keselamatan sesebuah negara kerana data berkod dihantar melalui peralatan itu dipindahkan ke luar negara, tanpa dipantau untuk membendung aktiviti haram dan keganasan. Ditambah pula, server itu terletak sepenuhnya di Kanada. Malahan, RIM juga tidak bersetuju untuk memenuhi permintaan beberapa buah kerajaan agar didedahkan kod-kod akses pengguna. Hal yang demikian, perkhidmatan Blackberry direka sedemikian rupa agar RIM atau sesiapa sahaja meneliti bahan komunikasi.


Kebimbangan ini berikutan kerana pesanan dan e-mel ini boleh menjurus kepada kegiatan jenayah. Jika maklumat kegiatan jenayah dihantar dengan menggunakan blackberry, kerajaan tidak dapat mengetahui dan mengaksesnya bagi membendung kegiatan jenayah.
Seterusnya pula, Suruhanjaya Komunikasi dan Teknologi Maklumat (CITC) Arab Saudi menegaskan penyediaan perkhidmatan Blackberry buat masa ini tidak memenuhi kriteria kawal selia dan syarat perlesenan yang ditetapkan oleh suruhanjaya itu. Ia telah memberi amaran kepada syarikat-syarikat tersebut lebih setahun lalu mengenai keperluan untuk menangani isu yang dibangkitkan. Justeru itu, Pengawal Atur Telekomunikasi UAE mengambil langkah menggantungkan Blackberry melibatkan beberapa perkhidmatan iaitu pesanan segera e-mel dan pelayaran web dan merancang untuk menyekat beberapa perkhidmatan pesanan dan web yang disediakan telefon pintar itu. Penggantung Blackberry itu berkuatkuasa pada oktober nanti. Di UAE, pengendali telefon bimbit terbesar ETISALAT menggalakkan 145, 000 pengguna telefon pintar itu memasukkan perisian membenarkan ia diperiksa pihak luar. Pihak Berkuasa Peraturan Telekomunikasi (TRA) UAE bimbang Blackberry boleh disalahgunakan kerana ia satu-satunya telefon yang menyampaikan maklumat pengguna secara automatik kepada pusat data di luar negara.


Bahang pengharaman ini turut dirasakan di Malaysia apabila kerajaan ingin mengkaji semula Blackberry ini, samada perlu diharamkan ataupun tidak berikutan negara UAE dan Arab Saudi yang telahpun mengharamkan penggunaan Blackberry ini. Pengguna Blackberry di Malaysia tidak perlu risau kerana negara akan “kekal bebas” walaupun beberapa negara lain termasuk Arab Saudi sudah mula mengambil langkah memantau penggunaan peranti tersebut, kata Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.


Ketika memberikan jaminan “kekal bebas”, Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Joseph Salang anak Gandum berkata, kerajaan berharap pengguna di Malaysia akan menggunakan kemudahan ini dengan bertanggungjawab. “Setiap negara ada keperluan kebudayaan masing-masing. “Malaysia kekal bebas dan berharap pengguna tidak menyalahgunakan sistem ini,” kata beliau dalam respon ringkas menerusi sms ( servis Message Short) kepada The Malaysia Insider ketika bertanyakan hal pengharaman Blackberry.
Keputusan kerajaan Malaysia dapat dibaca menerusi suratkhabar ini dengan menekan kepada link ini Don’t worry, the BlackBerry stays













'














Petikan-petikan akhbar:

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

Utusan Malaysia Online - Terkini

Berita Harian Online | Kementerian kumpul maklumat Blackberry

Berita Harian Online | Arab Saudi mungkin haramkan perkhidmatan mesej BlackBerry

Berita Harian Online | Arab Saudi mula gantung perkhidmatan mesej BlackBerry

Berita Harian Online | BlackBerry ancam keselamatan

Berita Harian Online | UAE garis rancangan boikot BlackBerry

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

Artikel menarik:

http://www.sabahkini.net/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=4619:pengharaman-blackberry-merugikan-kita&catid=34:semasa&Itemid=2

Sumber :

http://www.tasikisme.com/index.php?option=content&view=artikel&id=2186:apakah-blackberry-itu&catid=43:mobile-tips&Itemid=70

http://ms.wikipedia.org/wiki/Blackberry

http://episodebaru.blogspot.com/2010/08/kronologi-isu-pengharaman-blackberry-di.html